تحلیل محتوای فصل سوم کتاب شیمی دوازدهم چاپ 1402 بر اساس الگوی ویلیام رومی |
کد مقاله : 1003-CHEMCONF5 (R2) |
نویسندگان |
سهیل خاشی میرآبادی *1، علیرضا تقی پور2، عبدالحکیم پنق3 1دانشجوی گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران 2دانشجو گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران 3عضو هیات علمی |
چکیده مقاله |
در این پژوهش، فصل سوم کتاب شیمی دوازدهم چاپ 1402 با عنوان «شیمی جلوهای از هنر، زیبایی و ماندگاری» براساس دیدگاه ویلیام رومی مورد بررسی قرار گرفت. رومی محتوای کتب درسی را به محتوای «فعال» و «غیرفعال» تقسیم کرده است. نتایج این پژوهش نشان داد که ضریب درگیری متنی این فصل، کمتر از حد معمول بود که نشان دهنده این واقعیت است که محتوای این فصل، به شیوه غیرفعال طراحی شده است و ذهن فراگیران را درگیر نمیکند. محتوای غیرنوشتاری شامل تصاویر، جداول، شکلها و نمودارها ضریب درگیری 1/1 را نشان داد که براساس نظر ویلیام رومی محتوای آن فعال است. همچنین ضریب درگیری پرسشهای این فصل شامل تمرینات دورهای و خود را بیازماییدها بسیار بیشتر از دامنه مطلوب است که فراتر از توان فراگیر میباشد. براساس این یافتهها، بهتر است مؤلفان کتب درسی در جهت بهبود یادگیری، محتوای درسی را به صورتی تدوین کنند که ضریب درگیری روش ویلیام رومی برای محتوای کتاب، در دامنهی مطلوب، یعنی در محدودهی بین 0.4 تا 1.5 قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، روش ویلیام رومی، کتاب درسی شیمی، محتوای فعال، محتوای غیرفعال |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |