بهکارگیری نقشه مفهومی در آموزش شیمی هنرستان |
کد مقاله : 1011-CHEMCONF5 (R3) |
نویسندگان |
ابوالفضل فرامرزی *1، محمداقبال بامری2، عبدالحکیم پنق3 1دانشجوی دانشگاه فرهنگیان 2دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان شهیدبهشتی مشهد 3عضو هیات علمی |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش تبیین نقشه مفهومی از نوع سلسهمراتبی و مقایسه آماری آن با روش تدریس سنتی میباشد. در این پژوهش ابتدا پیشینهای از کاربرد نقشههای مفهومی بیان شد و در ادامه به توضیح و تشریح نقشههای مفهومی پرداخته شد. سپس راههای ترسیم نقشههای مفهومی ارائه گردید و به تشریح انواع نقشههای مفهومی پرداخته شده و در نهایت نقشههای مفهومی سلسلهمراتبی را انتخاب و آن را برای آزمایش و مقایسه بیشتر مورد هدف قرار دادهایم. جامعه آماری استفاده شده این پژوهش، 60 نفر از دانشآموزان پسر شهر مشهد به روش پیش آزمون-پس آزمون و برای دو گروه کنترل و آزمایش می باشد. گروه کنترل به روش تدریس سنتی و گروه آزمایش به روش تدریس نقشه مفهومی سلسه مراتبی آموزش داده شدهاند. با توجه به نتایج به دست آمده در این پژوهش، آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی از نوع سلسله مراتبی تأثیر مثبت بسزایی در رشد تحصیلی دانشآموزان نسبت به روش تدریس سنتی داشته است. |
کلیدواژه ها |
نقشه مفهومی، شیمی، آموزش، تدریس فعال |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |