رویکرد های آموزش شیمی در آزمایشگاه برای دانش آموزان
کد مقاله : 1033-CHEMCONF5 (R3)
نویسندگان
سید امیررضا ابوترابی *، محمد یعقوبی نصرآبادی
دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران
چکیده مقاله
شیمی به عنوان یکی از علوم بنیادی، نقشی اساسی در زندگی روزمره و نیازمندی‌ها دارد. این نقش را می‌توانیم با نگاه به مواد پیرامون خود به خوبی درک کنیم. این علم تأثیر بزرگی بر رشد و توسعه جوامع مختلف داشته‌است. از این جهت، در اکثر نظام‌های آموزشی توجه فراوانی به آن شده و محققان پیوسته در حال بررسی راه‌های گوناگون، برای آموزش مؤثرتر آن به نسل‌های بعدی هستند. از آنجا که شیمی ماهیتی تجربی دارد، لذا آموزش عملی آن تحت عنوان آزمایش، در محیط آزمایشگاه، شرایط مناسبی برای فراگیران جهت یادگیری ایجاد می‌کند. این مقاله ابتدا ضمن ارائه تاریخچه‌ای کوتاه از آزمایشگاه شیمی، اهمیت استفاده از آزمایشگاه در آموزش و یادگیری شیمی را با تأکید بر تجربیات پژوهشگران برنامه درسی نمایان می‌سازد. بدیهی است، تأثیر آزمایشگاه در آموزش و یادگیری مباحث و موضوعات درسی در شیمی، ذیل طراحی و به-کارگیری روش‌های تدریس آزمایشگاهی خاص بروز می‌کند. در بخش اصلی ما به دنبال بررسی روش‌های آموزش شیمی مبتنی بر آزمایشگاه با مروری بر یافته‌ها و نظریه‌های محققین این حوزه هستیم که به عنوان یافته اصلی پژوهش مورد نظر است. هدف اصلی بررسی روش‌های مبتنی بر رویکرد استقرایی با تکیه بر تفاوت‌ها و اثربخشی آنهاست. در انتهای این بخش آزمایشاتی به صورت نمادین و با هدف به تصویر کشیدن واضح تر یافته‌های پژوهش به بدنه اصلی ضمیمه شده‌اند. سرانجام نتایج حاصل از پژوهش با جمع‌بندی مطالب ذکر شده به صورت کیفی منعکس گردیده‌است.
کلیدواژه ها
شیمی، آزمایشگاه، آموزش شیمی، رویکرد، یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر