طراحی واحد یادگیری برای آموزش آرایش الکترونی اتمها مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی گانیه |
کد مقاله : 1041-CHEMCONF5 (R3) |
نویسندگان |
طهورا موحد *، فاطمه سمیعی رودی دانشجوی دبیری شیمی |
چکیده مقاله |
آموزش و یادگیری در فرایند تربیت و طراحی آموزشی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. بهگونهای که بدون توجه به آن آموزش و یادگیری مؤثر صورت نمیگیرد. بررسی های انجام شده در این پژوهش نشان داده است که بسیاری از فراگیران یادگیری مؤثر و پایدار نداشته که یکی از دلایل آن عدم آگاهی معلمان از الگوهای علمی و نوین در فرایند آموزش میباشد. با توجه به اینکه علم شیمی مانند سایر علوم پایه حالت انتزاعی دارد به همان اندازه که محتوا در یادگیری آن مؤثر است، روش تدریس نیز بر آن موثر است. هدف از این پژوهش طراحی واحد یادگیری برای آموزش مفهوم آرایش الکترونی اتمها با استفاده از الگوی طراحی آموزشی گانیه است. این الگو شامل 9 مرحله آموزشی متوالی است که شرایط لازم برای یادگیری را فراهم کرده و به برقراری ارتباط مؤثر بین مفاهیم تأکید دارد. این مراحل عبارتاند از: 1-جلبتوجه فراگیران، 2-آگاهسازی یادگیرنده از هدف، 3-تحریک بهخاطر آوری پیشنیازهای مربوطه، 4-ارائه مواد آموزشی و محرکها، 5-تدارک راهنمایی برای یادگیری، 6-فراخوان عملکرد، 7-ارائه بازخورد، 8-ارزیابی عملکرد، 9-افزایش یادگیری و انتقال آموختهها. به روش این الگوی آموزشی، دانشآموزان میتوانند به درک بهتری از مفاهیم آرایش الکترونی و نحوه توزیع الکترونها در لایهها و زیر لایهها برسند. |
کلیدواژه ها |
آموزش و یادگیری، طراحی آموزشی، گانیه، واحد یادگیری، آرایش الکترونی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |