بررسی کج فهمی های رایج دانش آموزان در مفهوم پیوند های شیمیایی |
کد مقاله : 1045-CHEMCONF5 (R1) |
نویسندگان |
زهرا ربانی فر *1، نگین عرب2 1دانشجوی رشته آموزش شیمی دانشگاه شهید هاشمی نژاد مشهد 2دانشجوی رشته آموزش شیمی دانشگاه شهید هاشمی نژاد |
چکیده مقاله |
کج فهمی عبارت است از تحلیل های نادرست دانش آموزان که منجر به یادگیری اشتباه می شود و ریشه در تصورات قبلی ، افکار و باورهای اشتباه علمی دارد . کج فهمی در هر درسی برای دانش آموز ممکن است رخ دهد اما درس شیمی با ساختار درون ماده سروکار دارد که برای دانش آموز قابل دیدن نیست و همین تصور ساختار درون مهم ترین عامل کج فهمی است . پیوندهای شیمیایی یکی از مفاهیم مهم در شیمی هستند و بررسی و حذف کج فهمی های آن مهم و ضروری است . در این پژوهش کج فهمی های دانش آموزان در پیوندهای شیمیایی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری دانش آموزان تجربی پایه دوازدهم هستند که تعداد 30 نفر از دانش آموزان یک دبیرستان دخترانه به عنوان نمونه انتخاب شده اندو پرسشنامه ای دارای سه سوال از مفهوم پیوند شیمیایی در اختیار آنها قرار گرفت . نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که دانش آموزان در ژمینه درک مفهوم پیوند یونی ، کوالانسی وهیدروژنی و توانایی تشخیص آنها دارای کج فهمی هستند. |
کلیدواژه ها |
کج فهمی ، پیوند شیمیایی ، پیوند یونی ، پیوند کوالانسی ، پیوند هیدروژنی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |