بررسی چالش ها یادگیری دانش آموزان در یادگیری موازنه معادلات شیمیایی و پیشنهاد برای بهبود فرایند یادگیری
کد مقاله : 1059-CHEMCONF5 (R1)
نویسندگان
زهرا غلامی تنها، فاطمه سلمانی مقدم *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
ا این مطالعه با استفاده از دو تدریس مفهومی به همراه یک آزمون جامع و دو آزمونک کلاسی مفهوم موازنه نمودن واکنش های شیمیایی را برای دانش آموزان پایه دهم 3 کلاس ، به تعداد 84 نفر متشکل از 14 گروه 6 نفره ، پس از آموزش را بررسی کرد.مطالعه و بررسی روی مبحث موازنه معادلات شیمیایی نشان می‌دهد که دانش‌آموزان با چالش‌های متعددی در این زمینه مواجه‌اند. این پژوهش جهت بررسی عمیق مشکلات و چالش های شناسایی‌شده در فرایند یادگیری موازنه کردن معادلات واکنش های شیمیایی می پردازد. از طریق تحلیل جامع این اشتباهات و عقبه‌های علمی آن‌، روشن می‌شود که مشکلاتی نظیر نادیده گرفتن قوانین پایستگی جرم، سوءفهم نسبت به ضرایب استوکیومتری و نارسایی در فهم نقش زیروند های عناصر در موازنه وجود دارد.. علاوه بر این، چالش‌ها و مشکلاتی که دانش‌آموزان ممکن است در این فرآیند مواجه شوند، شناسایی و راهکارهایی برای حل این مشکلات ارائه شده‌اند. مهمترین راهکارها شامل تدریس با تمرکز بر اصول اساسی، فراهم کردن فرصت‌های تعاملی، و ارائه مثال‌های واقعی و مرتبط با دنیای روزمره دانش‌آموزان است. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، این مقاله به عنوان یک منبع معتبر برای ارتقاء مهارت‌های موازنه معادلات شیمیایی و افزایش کیفیت یادگیری در زمینه شیمی مفید خواهد بود.
کلیدواژه ها
معادلات شیمیایی، موازنه معادلات، چالش های یادگیری، آموزش شیمی ، قوانین پایستگی جرم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر