ارزشیابی کتاب شیمی یازدهم (چاپ۱۴۰۲) براساس رویکرد روانشناسی یادگیری و تربیتی از نظر دبیران شیمی
کد مقاله : 1065-CHEMCONF5 (R3)
نویسندگان
فاطمه شیخ ولی الاسلامی *1، فاطمه شریف زاده2
1دانشجوی کارشناسی دانشگاه پردیس شهید هاشمی نژاد
2پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد
چکیده مقاله
ارزشیابی و تحلیل کتب درسی، بخش بسیار مهمی از برنامه درسی را به ویژه در نظام‌های آموزشی متمرکز تشکیل می‌دهد. این ارزشیابی و تحلیل می‌تواند تعیین کننده‌ی موفقیت یا شکست آن نظام آموزشی باشد و بنابراین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این پژوهش با هدف ارزشیابی محتوای کتاب شیمی یازدهم چاپ 1402 براساس رویکرد روانشناسی یادگیری و تربیتی از نظـر دبیران شیمی، انجام گرفته است. تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. به منظور انجام این پژوهش پرسشنامه ای شامل 70 سوال در اختیار 30 نفر از دبیران شیمی قرار داده شد و نتایج حاصل از آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل شده نشان می دهد که میانگین هر پنج مؤلفه شامل ویژگی های عمومی، محتوا، سازماندهی، اصول روانشناختی و ارزشیابی از حد متوسط، بیشتر بوده است. بیشترین میانگین (۳.۲۸) نمره‌ی پاسخ‌ها مربوط به ویژگی های عمومی متن کتاب و کمترین میانگین (۲.۷۹) نمره‌ی پاسخ‌ها مربوط به ویژگی‌های اصول روانشناختی کتاب شیمی یازدهم بوده است.
کلیدواژه ها
کتاب درسی، ارزشیابی، دبیران شیمی، پایه دهم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر