روش ها و فنون استفاده از حافظه دیداری در فهم عمیق مطالب شیمی |
کد مقاله : 1072-CHEMCONF5 (R1) |
نویسندگان |
یونس قاسمیان *1، امید غفاری جوان2 1دانشجوی کارشی آموزش علوم تجربی 2دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی |
چکیده مقاله |
آموزش از طریق روش های سنتی مانند سخنرانی، صرفا حفظ و تکرار مطالب، پرسش و پاسخ و... همچنین ارزشیابی به روش های ناکارآمد مانند پرسش های چهارگزینه ای و پاسخ تشریحی و صحیح غلط و جای خالی و پاسخ کوتاه و... ذهن افراد را برای مدت کوتاهی به خود مشغول می کند و همینطور باعث کاهش جذابیت آموزش و یادگیری می شود و فرآیند آموزش و یادگیری را برای یاددهنده و یادگیرنده کسل کننده و بی ذوق می کند، این نوع یادگیری سبب یادگیری کوتاه مدت و ناکارآمد و غالبا برای رفع تکلیف دانش آموزان استفاده می شود به همین دلیل ما در این مقاله با هدف رفع کاستی های ذکر شده و ایجاد یادگیری بلند مدت، جذاب، کاربردی و مؤثر به معرفی روش یادگیری از طریق حافظه تصویری پرداخته ایم تا معلمان و دبیران با بکارگیری این نوع آموزش در کنار سایر روش های تدریس نوین و پربازده در مدارس تعمیم دهند. غالب مطالب درس شیمی همراه با آزمایشات فراوان و متنوع می باشد. انجام دادن آزمایش ها توسط معلمان و خود دانش آموزان در فضای آزمایشگاه باعث می شود که دانش آموزان درک بهتری نسبت به مطالب کتاب داشته باشند و این امر سبب می گردد که آنها آزمایش ها را مشاهده کنند و حافظه تصویری آنها در امر یادگیری درگیر شود. در این پژوهش از آزمایش های موجود در کتب درسی شیمی و نرم افزارهای شبیه ساز آزمایشگاه استفاده کرده ایم تا آموزش و یادگیری از طریق حافظه تصویری را بصورت ملموس تری به مخاطبان ارائه دهیم. |
کلیدواژه ها |
آموزش، علوم تجربی، حافظه تصویری، آزمایشگاه، فهم عمیق. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |