امتیازات نسل جدید رویکرد کاوشگری در آموزش علوم (IBSE) با نگرش ویژه به آموزش شیمی
کد مقاله : 1079-CHEMCONF5 (R1)
نویسندگان
حمید رضا وطن پور *1، عبدالحکیم پنق2، ستار صابری2
11- گروه آموزشی علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665،تهران، ایران
21- گروه آموزشی شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665،تهران، ایران
چکیده مقاله
وقتی صحبت از رویکردهای نو در آموزش علوم پایه می‌شود، یکی از پر کاربرد ترین واژه‌های مصرف شده "رویکرد اکتشافی" است. این رویکرد از گذشته تا کنون به شکل‌های متفاوتی مطرح و به کاربرده شده است. نسل جدید آموزش علوم بر مبنای کاوشگری (IBSE) که توسط موسسه Lamap فرانسه و سازمان ECOSF در حال آموزش و ترویج است، تفاوت زیادی با سایر روش‌های هم نام خود دارد این روش نمادی جدید از روش های فعال آموزش علوم است و معادل کاوشگری در فارسی ترجمه شده است. بیشتر فعالیت‌ها بر دوره ابتدایی و متوسطه اول متمرکز است. آنچه در این مقاله به آن پرداخته شده است تفاوتهای اساسی آشکار و نهان این رویکرد آموزشی در ساختار، ماهیت و روش با سایر روشهای اکتشافی است که توانسته است آن را متمایز سازد تا تاثیر بسیاری در یادگیری موثر و ماندگار داشته باشد و این امر را شیرین ، جذاب و دلچسب نماید. دلربایی، درگیر کردن، تفکر، طراحی، ساختن ، آزمایش کردن، ادبیات، فرهنگ، دقت، جزئیات ، زبان علم، عمق یادگیری، اهمیت نتایج، مشارکت یادگیری به جای کارگروهی، هیجان در یادگیری، بعد عاطفی، یادگیری با لذت و لذت از یادگیری، جستجو‌گری به جای تحقیق، خلاقیت، همراهی ذهن و دست و کشف دانش برخی از ویژگی‌های مهم در این رویکرد است.
کلیدواژه ها
رویکرد، کاوشگری، آموزش، شیمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر