بررسی میزان آشنایی با رویکرد STEM در میان معلمان شیمی شهر مشهد |
کد مقاله : 1080-CHEMCONF5 (R3) |
نویسندگان |
صدیقه سادات مرجانی، مهرنوش پهلوانلو * گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران |
چکیده مقاله |
در سالهای اخیر، یکی از مهمترین دغدغههای نظام آموزشی، بهروزرسانی آموزش بوده است. امروزه معلمان به دنبال تدریسی خلاقانه، سرگرمکننده و با کیفیت هستند. بهکارگیری رویکرد نوین Science Technology Engineering and Mathematics) ) STEM در آموزش علوم مختلف، از جمله شیمی، میتواند بر کیفیت تدریس معلمان تاثیر قابل ملاحظهای داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان آشنایی معلمان شیمی شهر مشهد با رویکرد آموزشیSTEM صورت گرفت. نمونه آماری، شامل 38 نفر از معلمان شیمی است که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی-کاربردی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس لیکرت است که از طریق پیامرسان شاد در گروه دبیران شیمی نواحی مشهد قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که به طور کلی معلمان شناخت کمی نسبت به روش تدریس تلفیقی STEM دارند. اما با توجه به مزایای آن از جمله افزایش خلاقیت، آماده سازی برای ورود به بازار کار و تسهیل فرآیند یادگیری، دیدگاه مثبتی نسبت به رویکرد آموزشی STEM داشته و علاقهمند به پیاده سازی این رویکرد در کلاسهای درس خود هستند. از مهمترین چالشهای پیش رو برای دبیران شیمی در اجرای این رویکرد، محدودیت زمانی، دشواری در هماهنگی و تهیه امکانات لازم و نداشتن اطلاعات و مهارتهای کافی دراجرای این رویکرد بود. انتظار می رود نتایج به دست آمده در این پژوهش بتواند با بررسی دیدگاه دبیران و شناسایی چالشهای موجود، زمینه را برای پیاده سازی و اجرای رویکرد STEM درکلاسهای درس شیمی فراهم کند. |
کلیدواژه ها |
آموزش شیمی، رویکرد STEM، معلمان شیمی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |