مطالعه تطبیقی استانداردهای آموزش شیمی در ایران و کشورهای موفق
کد مقاله : 1083-CHEMCONF5 (R2)
نویسندگان
سینا نوجوان *1، امیر محمد باغانی2، امیررضا نوا3، صمد نوجوان4
1آموزش و پرورش شهرستان شیروان
2آموزش و پرورش
3دانشجو
4آموزش پرورش شهرستان شیروان
چکیده مقاله
در این پژوهش، اوضاع جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، ساختار و اهداف نظام های آموزشی، چارچوب برنامه درسی شیمی، ارزشیابی، تربیت معلم و روشهای ارتقای رشد تحصیلی دانش‌آموزان این کشورها در مقطع آموزش عمومی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. نتایج به‌دست آمده از این پژوهش می‌تواند به برنامه‌ریزان آموزشی و مؤلفان کتاب‌های درسی کمک نماید تا با دید وسیعتری نسبت به تغییر برنامه‌درسی و رویکردهای آموزشی اقدام نمایند.هدف این مقاله مطالعه تطبیقی استانداردهای آموزش شیمی در ایران و کشورهای مؤفق است و این مقاله به روش مروری نگارش یافته است.نتایج به دست آمده بیانگر این است که اولاً محتوای درسی شیمی در ایران، هماهنگ با توسعه شیمی متحول نشده ‌است. روشهای سنجش و ارزش‌یابی شیمی نیز بطور کامل متحول نشده ‌است و سنجش‌های کیفی و تکوینی در آموزش شیمی کشورمان به خوبی اجرا نمی‌شود. از آنجایی که برنامه‌ریزی آموزشی و درسی در کشور ما براساس نیاز و شناخت وضع موجود انجام نمی‌شود، در نتیجه خروجی‌های نظام آموزشی با نیاز جامعه همخوانی ندارد. همچنین در مدارس ایران به علت عدم پرداختن به فعالیت های عملی، آزمایش و نیز آموزش بر پایه رویکردهای فرایندی، دانش‌آموزان در بخش اهداف مهارتی و نگرشی دارای ضعف می‌باشند.
کلیدواژه ها
مطالعه تطبیقی، استانداردهای آموزش شیمی، برنامه درسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر