بررسی سوالات امتحان نهایی شیمی پایه دوازدهم، 1402-1398 براساس الگوی اهداف آموزشی بلوم
کد مقاله : 1087-CHEMCONF5 (R2)
نویسندگان
سارا باصری *، الناز رشتی زاده
اموزش و پرورش
چکیده مقاله
در این پژوهش، به بررسی سطوح اهداف شناختی سؤالات امتحان نهایی شیمی، پایه‌ی دوازدهم تجربی، در نظام جدید آموزش متوسطه، از نوبت خرداد ماه 1398 تا نوبت دی ماه 1402 پرداخته شده است. روش تحلیل، از نوع کاربردی و تحلیلی-توصیفی است. ابزار گردآوری داده‌ها، جدول راهنمای تعیین سطوح شاخص بلوم است، که از منابع معتبر برگزیده شد. گرد‌آوری داده‌ها بصورت توصیفی انجام شده و پس از آن به روش شانون-تاپسیس مورد تجزیه و تحلیل کمی قرار گرفته است. یافته‌ها نشان داد که بیشترین سطح اهداف شناختی به‌کار رفته در هر سه نوبت امتحانی مربوط به سطح تحلیل است که با شاخص شباهت نزدیک به 1 بالاترین رتبه را در بین سطوح شناختی دارد. پس از آن در طرح سوالات امتحانی، به ترتیب سطح درک و فهم و کاربرد بیشترین شاخص شباهت را دارد. همچنین، نتایج نشان می‌دهد که میزان سطوح به‌کار رفته با اهداف ارزشیابی کتاب مطابقت داشته و به نوبت امتحانی بستگی ندارد.
کلیدواژه ها
امتحان نهایی ، درس شیمی، الگوی اهداف شناختی بلوم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر