بررسی کج فهمی های رایج گزارش شده در ارتباط با مفهوم تعادل شیمیایی |
کد مقاله : 1088-CHEMCONF5 (R2) |
نویسندگان |
آرزو رحیمی نژاد *1، سید مرتضی احمدی2 1دکتری، شیمی معدنی، دبیر شیمی شهر شهریار 2دبیر شیمی منطقه ۱۲ تهران |
چکیده مقاله |
منظور از "کج فهمی" برداشت های نادرست افراد از قوانین پذیرفته شده و اثبات شده است. با توجه به اینکه بسیاری از مفاهیم علم شیمی انتزاعی هستند، کج فهمی مفاهیم شیمیایی در میان بسیاری از دانش آموزان رواج دارد. این کج فهمی ها در مفاهیم اساسی موجب کاهش یادگیری مفاهیم وابسته می شود. بنابراین شناخت کج فهمی های رایج و تلاش برای رفع آنها گام موثری برای افزایش کارآیی آموزش و بهبودیادگیری محسوب می شود. بسیاری از کج فهمی ها بصورت نهان هستند بطوریکه خود دانش آموز از آن بی اطلاع است. این کج فهمی ها تنها زمانی نمود پیدا می کند که دانش آموز در فهم مفاهیم جدید دچار مشکل شده و نتیجه ارزشیابی قابل قبولی دریافت نمی کند. این نتیجه می تواند اشتیاق فراگیر را در زمینه یادگیری شیمی تحت تاثیر قرار دهد. یکی از کج فهمی های رایج در مفاهیم اساسی شیمی، مفهوم تعادل شیمیایی است که می تواند درک سایر مفاهیم شیمیایی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. از این رو، در این مقاله سعی شده است تا کج فهمی های رایج در ارتباط با مفهوم تعادل شیمیایی توضیح داده شده و برخی راهکارهای رفع آن ارائه شود. |
کلیدواژه ها |
کج فهمی، تعادل شیمیایی، آموزش شیمی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |