تحلیلی بر استفاده از آنالوژی در آموزش شیمی
کد مقاله : 1093-CHEMCONF5 (R2)
نویسندگان
نسیم اصغری لالمی *
آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران- رباط کریم
چکیده مقاله
آنالوژی یکی از روش‌های بسیار جالب در کمک به فهم مطالب است که می‌تواند
دانسته‌های جدید و قبلی فراگیران را با هم مقایسه نماید. آنالوژی در واقع مقایسه بین دو حوزه ناآشنا و آشنا است که این حوزه‌ها به‌ترتیب "هدف" و "آنالوگ" نامیده می‌شوند. اثربخشی یک آنالوژی به میزان ارتباط این دو حوزه بستگی دارد. تحقیقات مختلفی نشان داده‌اند که اگر از آنالوژی‌ها به‌نحو درستی استفاده نشود می‌توانند سبب عدم یادگیری و کج‌فهمی در دانش‌آموزان نیز گردند. شیمی یکی از موضوعات درسی است که به علت انتزاعی بودن مفاهیم در آن، یادگیری آن با چالش‌های زیادی برای دانش‌آموزان همراه است. استفاده از آنالوژی در درس شیمی و هنگام تدریس آن توسط معلمان می‌تواند تا حد زیادی این مسأله را حل کند. در این مقاله مروری بر انواع مدل‌های آنالوژی داشته و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را بررسی می‌نماییم. سپس مروری بر انواع آنالوژی‌های به کار رفته در تدریس شیمی موجود در مقالات خواهیم داشت.
کلیدواژه ها
آنالوژی، آموزش شیمی، آنالوگ، هدف
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر