بررسی فواید و موانع روش تدریس معکوس در آموزش شیمی و ارائه طرح درس روزانه پیشنهادی
کد مقاله : 1095-CHEMCONF5 (R1)
نویسندگان
مریم حجتی سیامکانی *1، الناز رشتی زاده2
1مرکز آموزش عالی شهید شرافت تهران
2دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
مقاله حاضر با هدف به‌کارگیری روش آموزش معکوس در درس شیمی دبیرستان آماده شده‌است. با پیشرفت تکنولوژی اطلاعات دانش‌آموزان هم بالا رفته و کلاس معلم‌محور جوابگوی نیاز دانش‌آموزان نیست. در این مقاله روش آموزش معکوس که یکی از راه‌های تغییر کلاس معلم‌محور به دانش‌آموز محور است ابتدا بررسی شده است، عواملی که می‌تواند به جذابیت و بهتر شدن آموزش معکوس در درس شیمی کمک کند. در این مقاله، چهار ستون کلاس معکوس که شامل محیط یادگیری انعطاف‌پذیر، فرهنگ‌یادگیری‌، محتوای خودساخته و مدرس حرفه‌ای است، روش‌های پیشنهادی برای تدریس معکوس خلاقانه که باعث درک عمیق‌تر مفاهیم و افزایش مهارت‌های عملی و تفکر انتقادی می‌شود، چگونگی داشتن کلاس معکوس ایده‌آل و هشت چالش مهم که بر سر راه اجرای این روش وجود دارد به صورت کامل بررسی شده‌است تا به معلمان برای اجرای عمیق تر این روش کمک کند و در انتها طرح درس پیشنهادی برای یکی از مباحث شیمی دهم متوسطه دوم با استفاده از روش آموزش معکوس در قالب نظریه رفتاگرایی طراحی و ارائه شده است.
کلیدواژه ها
کلاس درس معکوس، درس شیمی، یادگیری عمیق.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر