اصول نیازسنجی در برنامه درسی مطلوب در آموزش شیمی |
کد مقاله : 1101-CHEMCONF5 (R1) |
نویسندگان |
زکیه اکرمی * استادیار، گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی اصول نیازسنجی در برنامه درسی مطلوب در آموزش شیمی با استفاده از رویکرد کیفی و با روش تحلیلی-استنادی صورت گرفته است. مقاله حاضر حول محور جایگاه نیازسنجی در برنامه درسی آموزش شیمی تدوین شده است و بر آن است تا با نگاه تحلیلی به برنامه درسی مطلوب شیمی، بینش جامعی را به برنامهریزان درسی در خصوص نیازسنجی در آموزش شیمی عرضه نماید. در مقاله حاضر سه اصل نیازسنجی شامل توافقمحور، مسأله محور و هدف محور همراه با الگوهای مطرح در هر یک از آنها در برنامه درسی آموزش شیمی مطرح و نیازهای مرتبط با آنها در آموزش شیمی مورد بحث و بررسی واقع شده است. این بررسی نشان داد که سنجش نیازها، محور اساسی فعالیتهای انجام شده در برنامهریزی درسی در آموزش شیمی را تشکیل میدهد و در صورتیکه روش مناسبی برای نیازسنجی انتخاب نشود، ممکن است از عینیت و روایی نتایج آن کاسته شود. |
کلیدواژه ها |
آموزش شیمی، برنامه درسی، نیازسنجی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |