بررسی چالش‌های انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی در مدارس و ارائه راهکارهایی برای اصلاح آن‌ها‌
کد مقاله : 1104-CHEMCONF5 (R1)
نویسندگان
نرگس البرزی پور *1، مرضیه موحدی2، بهاره پیرمرادی3، امیرحسین چشمه خاور4
1دانشجو مقطع کارشناسی ، رشته ی آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان
2دانشجوی مقطع کارشناسی ، رشته ی آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان
3دانشجوی مقطع کارشناسی، رشته ی آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان
4استادیار دانشگاه فرهنگیان اصفهان
چکیده مقاله
هدف از انجام این پژوهش، بررسی موانع و مشکلاتی است که از تحقق اهداف کتاب‌ آزمایشگاه و استفاده‌ی بهینه و هدفمند از آن جلوگیری می‌کنند. همچنین ارائه‌ی راهکارها و پیشنهاداتی برای رفع این مشکلات، از دیگر اهدافی است که در این پژوهش مدنظر قرار گرفته است. برای بررسی این موضوع براساس نمونه‌گیری هدفمند 15 استاد دانشگاه رشته علوم پایه از دانشگاه‌های فرهنگیان، اصفهان، تربیت مدرس، شهید رجایی، کاشان و شیراز، ۱۹ معلم شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی و زمین‌شناسی از استان‌های اصفهان، تهران و خوزستان و ۱۸ دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان اصفهان و خوزستان بود. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌هایی براساس پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی سوالات مصاحبه، توسط دو تن از اساتید علوم تربیتی تایید شد. بر اساس نتایج به‌دست آمده عدم وجود امکانات ‌آزمایشگاهی ‌‌موردنیاز، اختصاص زمان آزمایشگاه‌ به‌ دروس‌دیگر، مشکلات ناشی از عدم حمایت مسئولان و مدارس و نحوه‌ی ارزیابی فعالیت‌های آزمایشگاهی، عدم توازن حجم مطالب و مدت زمان ‌کلاس آزمایشگاه و اهمیت ندادن معلم‌ها به تدریس آزمایشگاهی از مهم‌ترین موانع در استفاده‌ی بهینه و هدفمند از کتاب آزمایشگاه به شمار می‌روند. تغییر برنامه درسی آزمایشگاهی و کارآمدی بیشتر آن، افزایش زمان آزمایشگاه یا کمتر شدن حجم کتاب آزمایشگاه، استفاده از نیروی متخصص برای تدریس در آزمایشگاه، و جایگزینی آزمایش‌های قدیمی با آزمایش‌های جدید مبتنی بر فناوری‌های نوین، ازجمله مواردی بود که برای بهبود و استفاده‌ی بهینه و هدفمند از کتاب آزمایشگاه پیشنهاد داده‌شد.
کلیدواژه ها
‌آزمایشگاه، امکانات، برنامه‌درسی، چالش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر