دانش حرفهای مورد نیاز معلمان شیمی |
کد مقاله : 1112-CHEMCONF5 |
نویسندگان |
یاسین اسدی نژاد *1، وحید امانی2 1دپارتمان آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان تهران
, Chemistry Education Department, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran 2دپارتمان آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان تهران Chemistry Education Department, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran |
چکیده مقاله |
با بررسی دیدگاههای موجود پیرامون دانش مورد نیاز معلمان شیمی و مقایسهی دادههای جمعآوری شده طبق روش توصیفی_تحلیلی؛ برای آنکه معلمان شیمی بتوانند تدریسی اثربخش داشته باشند به این درک رسیدیم که دانش فناوریِ پداگوژیِ محتوا (TPACK)، تمام آن چیزی است که معلمان شیمی نیاز دارند. این دانش، ترکیبی از دانش فناوری، دانش پداگوژی و دانش محتوای درس است و بهره گیری از آن موجب پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و رضایت خاطر معلمان و سیستم آموزشی خواهد شد. پژوهشگران متعددی به بررسی دانش پداگوژیِ محتوا پرداختهاند و اهمیت آن را بیان کردهاند. این نوع دانش، اولین بار توسط شولمن معرفی شد و بعدها مورد توجه بسیاری از روانشناسان و معلمان قرارگرفت و در سالهای بعد، میشرا و کوهلر به دانشی فراتر از آن اشاره کردند که آن را TPACK نامیدند و امروزه در اکثر پژوهشهایی که مبحث دانش معلمان را مورد بررسی قرار میدهند، نمودار معروف میشرا و کوهلر را شاهد هستیم. در این نمودار وِن به ارتباط بین دانشهای مختلف مورد نیاز معلمان پرداخته شده است که TPACK نقطهی اشتراک و محل تلاقی تمام این دانشها است. |
کلیدواژه ها |
صلاحیت حرفهای معلمان، انواع دانش معلمی، آموزش شیمی، دانش پداگوژی محتوا، دانش فناوریِ پداگوژیِ محتوا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |