تحلیل محتوای کتاب شیمی دوازدهم بر اساس میزان توجه به ساحت های تربیتی سند تحول بنیادین |
کد مقاله : 1119-CHEMCONF5 |
نویسندگان |
مهدی وحیدی پویا *1، علیرضا محمدزاده2 1دانشجو معلم 2دانشجوی شیمی 1401 پردیس شهید بهشتی مشهد |
چکیده مقاله |
چکیده: با توجه به اینکه سند تحول بنیادین یکی از مهمترین سندهای تدوینشده در نظام تعلیم و تربیت کشور است .در این پژوهش به بررسی و تحلیل محتوای کتاب شیمی پایه دوازدهم براساس میزان توجه به ساحت های شش گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخته ایم. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش از نوع تحلیل محتوا و به صورت توصیفی است. جامعه آماری پژوهش، کتاب شیمی دوازدهم چاپ شده در سال1402 می باشد؛ که به علت بزرگ بودن جامعه، فصل اول و دوم کتاب به عنوان نمونه درنظرگرفته شد. در این پژوهش ابتدا به تعریف ساحت های شش گانه تربیتی سند تحول بنیادین، پرداخته شد و سپس جملات و تصاویر مرتبط با هرکدام از ساحت ها، شناسایی و شمارش شدند و در نهایت به منظور تحلیل داده ها از درصد فراوانی استفاده شد. نتیجه حاصل از این پژوهش نشان می دهد که میزان توجه به ساحت های شش گانه تربیتی در کتاب شیمی دوازدهم این گونه است که ساحت علمی و فناوری به میزان 6/81 ،%ساحت زیستی و بدنی به میزان 6/5 ،%ساحت اقتصادی و حرفه ای به میزان 5/8 ،%ساحت زیبایی شناختی و هنری به میزان 3/1 ،%ساحت اجتماعی و سیاسی به میزان 1/1 %و ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی به میزان 9/1 % است |
کلیدواژه ها |
کلیدواژه:کتاب شیمی دوازدهم،سند تحول بنیادین،ساحت های شش گانه تربیتی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |