رابطه توسعه علم شیمی با کارآفرینی
کد مقاله : 1121-CHEMCONF5
نویسندگان
مهدی وحیدی پویا *1، علیرضا محمدزاده چنار2
1دانشجو معلم پردیس شهید بهشتی مشهد
2دانشجوی شیمی 1401 پردیس شهید بهشتی مشهد
چکیده مقاله
کارآفرینی‌ به‌ عنوان رشته‌ای‌علمی‌ مانند تمامی‌ رشته‌ های‌ دیگرقابل‌ آموزش می‌ باشد. رشته‌ شیمی‌ به عنوان یکی‌ از فعالترین‌ رشته‌ های‌ تحقیقاتی‌ با بالاترین‌ حجم‌ کارهای‌ علمی‌ در کشور ما، از این‌ قاعده مستثنی‌ نیست‌. و از سوی‌ دیگر با توجه‌ به‌ نقش‌ مهم‌ اساتید و معلمان در توسعه‌ و افزایش‌ بهره وری‌مراکز آموزشی‌، ضروری‌ است‌ این‌ گروه در اولویت‌ آموزش دوره مذکور قرار گیرند. در اولویت‌ بعدی‌ آموزش تکنیسین‌ های‌ آزمایشگاه با سابقه‌ بیشتر و پس‌ از آن با سابقه‌ کمتر قرار می‌ گیرند .برگزاری‌ مطلوب این‌ دوره اموزشی‌، منجر به‌ ایجاد ارزش افزوده بالایی‌ برای‌ مراکز تحقیقاتی‌ شیمی‌ خواهد شد. در خصوص توسعه‌ کارآفرینی‌دراین‌مراکزمواردزیرپیشنهادمی‌گردد:١-توسعه‌ فرهنگ کارآفرینی‌ خصوصاً از طریق‌ برگزاری‌ دوره اموزشی‌ کارآفرینی‌ به طور فراگیر برای‌ تمامی‌ اساتید و تکنیسین‌ ها٢ -طراحی‌ دوره آموزشی‌ بر اساس سرفصلهای‌ اختصاصی‌ این‌ رشته‌٣-اولویت‌ بندی‌ افرادجهت‌ گذراندن دوره آموزش مذکور به ترتیب‌ اساتید، تکنیسین‌ های‌ با سابقه‌ بالا و سپس‌ با سابقه‌های‌ کمتر٤-برگزاری‌ این‌ دوره به طور اختصاصی‌ برای‌ مدیران به‌ علت‌ تاثیرگذاری‌ آنان در دانشگاه و همچنین‌ پشتیبانی‌ از طرح آموزش و توسعه‌ کارآفرینی‌ در دانشگاه ٥-طراحی‌ روش آموزش دوره کارآفرینی‌ بصورت کارآفرینانه‌ با هدف حداکثرسازی‌ اثربخشی‌ با بررسی‌ منابع‌ علمی‌ اهم‌ مطالب‌ قابل‌ طرح در این‌ دوره آموزشی‌ به ترتیب‌ اولویت‌ بشرح زیر پیشنهاد می‌ گردد:١-آشنایی‌ با کارآفرینی‌، تاریخچه‌ و مفاهیم‌ آن٢-آشنایی‌ با کارآفرینی‌ در ارتباط با سیاست های‌ کلان آموزش عالی‌ و آموزش و پرورش٣-خلاقیت‌ و نوآوری‌٤-تشخیص‌ فرصت‌ و تولید ایده٥-تئوری‌ های‌ مدیریت‌ کارآفرینی‌٦-ایجاد تیم‌ کارآفرینی‌ و مدیریت‌ منابع‌ انسانی‌٧-کارآفرینی‌ سازمانی‌٨- نوشتن‌ طرح کسب‌ و کار۹_هزینه‌ یابی‌ طرح
کلیدواژه ها
کارآفرینی ، رشته شیمی ، تحصیلات ، سابقه کار ، اساتید و معلمان ، تکنسین های آزمایشگاه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر