میزان توجه کتابهای درسی شیمی متوسطه دوم از منظر توجه به مقوله صنعت (مطالعه موردی: کشور ترکیه) |
کد مقاله : 1123-CHEMCONF5 |
نویسندگان |
نسرین ملکی *1، مهشید گلستانه2، سید محسن موسوی3 1دانشگاه فرهنگیان 2استاد دانشگاه فرهیگیان 3استاد دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
در این مقاله، محتوای کتابهای شیمی دوره متوسطه کشور ترکیه از نظر میزان توجه به مؤلفه صنعت مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش کاربردی-توصیفی از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری پژوهش کتابهای شیمی دوره متوسطه کشور ترکیه در چهار پایه نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم در سال تحصیلی 2022-2021 است. این پژوهش مجموع صفحات کتابهای درسی شیمی شامل متن، تصاویر، پرسشها و فعالیتها را در برمیگیرد و از روش نمونهگیری تمام شماری استفاده شده است ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از نظرات صاحبنظران و پایایی آن با استفاده از روش باز آزمایی (85 درصد) بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی استفاده شد. با توجه به دادهها مشاهده شد که در کتابهای درسی شیمی متوسطه ترکیه، بیشترین فراوانی به صنایع سطح سوم (صنایع خدماتی) اختصاص دارد و کمترین میزان توجه به صنایع سطح اول مربوط است. همچنین بیشترین توجه به مقوله صنعت در شیمی دوازدهم و کمترین توجه در کتاب شیمی یازدهم مشاهده شد. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، ترکیه، کتاب درسی شیمی، دوره متوسطه، صنعت. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |