بررسی چالش‌های تدریس فصل دوم کتاب شیمی یازدهم از دیدگاه معلمان شیمی شهر بجنورد
کد مقاله : 1126-CHEMCONF5 (R1)
نویسندگان
مهرنوش پهلوانلو *
گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
یادگیری شیمی به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخه‌های علوم تجربی همیشه مورد توجه محققان بوده است. اگرچه بخشی از دشواری‌های شیمی ناشی از ماهیت ذاتی این علم مانند انتزاعی بودن مفاهیم آن است، با این وجود معلمان می‌توانند نقش کلیدی در تسهیل یادگیری دانش‌آموزان داشته باشند. معلمان در تدریس شیمی با چالش‌هایی مواجه‌اند که شناخت و حل آن‌ها موجب افزایش یادگیری دانش‌آموزان می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی چالش‌های تدریس فصل دوم از کتاب شیمی یازدهم از دیدگاه معلمان شیمی شهر بجنورد انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی-کاربردی است. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس لیکرت است. نمونه آماری، شامل 12 نفر از معلمان شیمی است که به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. مهم‌ترین چالش‌های عنوان شده توسط معلمان، حجم بالای کتاب درسی و عدم تناسب آن با ساعات تدریس، عدم انسجام و پیوستگی مطالب، بی‌توجهی به پیش‌نیاز‌ها، وجود کج‌فهمی‌ها و ضعف دانش ریاضی دانش‌آموزان بود. در این راستا، تعدادی از مثال‌های موردی در کتاب درسی که منجر به چالش در ضمن فرآیند تدریس می‌شود، بررسی شده است. در پایان نیز با توجه به نتایج حاصل، راهکارهایی در جهت رفع چالش‌های عنوان شده، ارائه شده است.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، چالش، معلمان شیمی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر