مقایسه ارزشیابی مشارکتی و انفرادی در مبحث واکنش‎‌‎های گرماگیر و گرماده و سطح انرژی آن‎‌‎ها در کتاب شیمی سال یازدهم فنی و حرفه‎‌‎ای
کد مقاله : 1128-CHEMCONF5
نویسندگان
سجاد مرادی *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
تحقیق حاضر به منظور مقایسه‎‌‎ی یادگیری مشارکتی و انفرادی دانش‎‌‎آموزان در موضوع واکنش‎‌‎های گرماگیر و ‏گرماده و تغییرات سطح انرژی در کتاب شیمی شاخه‎‌‎ی فنی و حرفه‌ای انجام پذیرفت. این پژوهش به روش نیمه ‏تجربی و با طرح پیش‎‌‎آزمون – پس‎‌‎آزمون با گروه کنترل و آزمایشی صورت گرفته است. جامعه‎‌‎ی آماری تحقیق ‏را دانش‎‌‎آموزان پسر پایه‎‌‎ی یازدهم دوره‎‌‎ی متوسطه‎‌‎دوم هنرستان فنی و حرفه‎‌‎ای هیات امنایی دکتر پزشک نیا در ‏اسلامشهر در سال تحصیلی 1402-1403 تشکیل می‎‌‎دهند. نمونه‎‌‎ی آماری شامل 30 نفر از دانش‌آموزان بودند ‏که در‌ دو کلاس جداگانه به طریق نمونه‌گیری تصادفی ساده از میان شش کلاس انتخاب شدند. یک کلاس به ‏عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. پیش از اجرای تدریس ، دو گروه به ‏وسیله‌ی آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته‌ای مورد آزمون قرار گرفتند. هر دو گروه کنترل و آزمایش به ‏مدت 4 جلسه و به صورت یکسان مورد تدریس قرار گرفتند، و سپس از گروه کنترل ‏به صورت انفرادی و از گروه آزمایش به صورت مشارکتی در پنج گروه آزمون گرفته‌شد. همچنین، نتایج نشان داد ‏که استفاده از روش ارزشیابی مشارکتی در مقایسه با ارزشیابی انفرادی بر میزان یادگیری دانش آموزان بواسطه ‏تبادل اطلاعات با یکدیگر تاثیر بسزایی داشته‌است.‏
کلیدواژه ها
ارزشیابی مشارکتی ، ارزشیابی انفرادی ، پیشرفت تحصیلی ، یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر