مقایسه و کاربرد چت بات های هوش مصنوعی در آموزش شیمی
کد مقاله : 1138-CHEMCONF5
نویسندگان
زهرا احمدآبادی *
گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665تهران، ایران
چکیده مقاله
مدرسان آموزش شیمی می توانند از هوش مصنوعی برای ایجاد تجربه های یادگیری شخصی، شناسایی نیازهای دانش آموزان و ارائه بازخورد هدفمند به آنان استفاده کنند و نتایج یادگیری را در فراگیران بهبود بخشند. برای رسیدن به این هدف، شناخت از توانایی ها و نقص های چت بات های متداول ، ضروری است؛ لذا در این پژوهش به امکان سنجی و بررسی راهبرد موثر برای بهرگیری از دو چت بات متداول در حوزه آموزش شیمی پرداخته شده است. این پژوهش به صورت کیفی – تحلیلی انجام گرفته است و در آن از دو چت ربات چت جی پی تی-3.5 و نسخه آزمایشی بارد جهت بررسی و ارزیابی میزان توانایی پاسخ به پرسشهایی در زمینه شیمی پرداخته شده است. پاسخ‌های تولید شده توسط چت رباتها در حوزه آموزش شیمی در سطوح مختلف دانش، کاربرد و حل مسیله، از نظر کیفیت و درستی پاسخ و همچنین بهرگیری از رسانه های مختلف در ارائه پاسخ ها با یکدیگر مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که چت باتها مورد مطالعه هر دو در حل مسایل و پرسشهای سطح کاربرد و حل مسیله نسبت به دانش به طور مشهودی ضعیف عمل می کنند. در زمان انجام این مطالعه، نسخه آزمایشی بارد نسبت به چت جی پی تی عملکرد بهتری از نظر میزان درستی پاسخ های تولید شده و استفاده از رسانه های مختلف برای ارائه پاسخ نشان می دهد و به عنوان یک دستیار آموزشی در موضوعات مورد بررسی این مطالعه، قابلیت کاربری بهتری دارد.
کلیدواژه ها
چت بات، هوش مصنوعی، آموزش شیمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی