معرفی یک راهبرد تدریس موثر در آموزش ساختار زیراتمی در کتاب علوم تجربی پایه هشتم
کد مقاله : 1139-CHEMCONF5
نویسندگان
زهرا احمدآبادی *1، فاطمه شریف زاده2
1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665تهران، ایران
2گروه آموزش شیمی،آموزش و پرورش فردوس، خراسان جنوبی، ایران
چکیده مقاله
روش تدریس، مجموعه فعالیت‌ها و مراحل تجربی اسـت کـه برای رسیدن به هدف معین انجام شده و بهترین راهبرد تدریس، روشـی اسـت کـه با صـرف کمترین مدت و با توجه به امکانات موجود، بیشــترین بهره و نتیجه را فراهم نماید. از آنجایی که درک درست ساختارهای زیراتمی، در آموزش شیمی اهمیت بسزایی در فهم چگونگی تشکیل و چرایی تشکیل پیوندها، خواص عناصر و تفسیر تغییرات تناوبی عناصر در جدول دارد، بنابراین هر گونه نقص در یادگیری در این مبحث موجب ایجاد مشکلات فهم و یادگیری مباحث بعدی خواهد شد. پژوهش حاضر با استفاده از روش اقدام پژوهی و از طریق مشاهده و تفکر تاملی صورت گرفته است. جهت بررسی و معرفی راهبرد موثر در آموزش ساختارهای زیراتمی(درس علوم تجربی مبحث درون اتم چه خبر؟)، از میان دانش آموزان دوره اول دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب شدند. سوالات پیش آزمون و پس آزمون محقق ساخته، در سطوح یادگیری متنوع طراحی شد. در راهبرد تدریس انتخاب شده از نمایش و تدریس به روش یادگیری در گروه و همسالان با انجام فعالیت های گروهی و مشارکتی انجام گرفت. نتایج بهبود آشکار در فعالیت های عملکردی دانش آموزان را در سطوح هدف گذاری شده را نشان می دهد.
کلیدواژه ها
راهبرد تدریس، آموزش شیمی، ساختار زیر اتمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر