معرفی یک راهبرد تدریس موثر در آموزش ساختار زیراتمی در کتاب علوم تجربی پایه هشتم |
کد مقاله : 1139-CHEMCONF5 |
نویسندگان |
زهرا احمدآبادی *1، فاطمه شریف زاده2 1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665تهران، ایران 2گروه آموزش شیمی،آموزش و پرورش فردوس، خراسان جنوبی، ایران |
چکیده مقاله |
روش تدریس، مجموعه فعالیتها و مراحل تجربی اسـت کـه برای رسیدن به هدف معین انجام شده و بهترین راهبرد تدریس، روشـی اسـت کـه با صـرف کمترین مدت و با توجه به امکانات موجود، بیشــترین بهره و نتیجه را فراهم نماید. از آنجایی که درک درست ساختارهای زیراتمی، در آموزش شیمی اهمیت بسزایی در فهم چگونگی تشکیل و چرایی تشکیل پیوندها، خواص عناصر و تفسیر تغییرات تناوبی عناصر در جدول دارد، بنابراین هر گونه نقص در یادگیری در این مبحث موجب ایجاد مشکلات فهم و یادگیری مباحث بعدی خواهد شد. پژوهش حاضر با استفاده از روش اقدام پژوهی و از طریق مشاهده و تفکر تاملی صورت گرفته است. جهت بررسی و معرفی راهبرد موثر در آموزش ساختارهای زیراتمی(درس علوم تجربی مبحث درون اتم چه خبر؟)، از میان دانش آموزان دوره اول دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب شدند. سوالات پیش آزمون و پس آزمون محقق ساخته، در سطوح یادگیری متنوع طراحی شد. در راهبرد تدریس انتخاب شده از نمایش و تدریس به روش یادگیری در گروه و همسالان با انجام فعالیت های گروهی و مشارکتی انجام گرفت. نتایج بهبود آشکار در فعالیت های عملکردی دانش آموزان را در سطوح هدف گذاری شده را نشان می دهد. |
کلیدواژه ها |
راهبرد تدریس، آموزش شیمی، ساختار زیر اتمی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |