بررسی آموزش شیمی در مبحث سینتیک شیمیایی با مقایسه کتب درسی شیمی پایه یازدهم کشور های ایران و ترکیه با استفاده از روش تطبیقی جرج بردی
کد مقاله : 1140-CHEMCONF5
نویسندگان
مریم خدادادی *1، زهرا سادات علوی2، عبدالحکیم پنق3
1دانشگاه فرهنگیان،پردیس شهید هاشمی نژاد
2دانشگاه فرهنگیان -پردیس شهید هاشمی نژاد
3دانشگاه فرهنگیان-پردیس شهید بهشتی مشهد
چکیده مقاله
این پژوهش باهدف رشد و پیشرفت دانش‌آموزان و بهبود برنامه آموزشی شیمی ایران در مبحث سینتیک شیمیایی کتب درسی شیمی پایه یازدهم ایران و ترکیه با شیوه مطالعه تطبیقی جرج بردی مورد بررسی قرار داده است. بررسی مؤلفه‌های برنامه درسی (اهداف، محتوا، روش‌های یاددهی - یادگیری و ارزشیابی) نشان داد که کتاب‌درسی ترکیه از لحاظ محتوا در بحث سینتیک بسیار غنی است، تشابهاتی نیز با کتاب شیمی ایران دارد؛ اما در حوزه ارائه دانش و اطلاعات به‌وسیله آموزش تصویری (گنجاندن تصاویر آموزشی در متن درس) و آزمایشگاهی کمتر فعالیت داشته است. برنامه درسی آموزش شیمی ایران از لحاظ گنجاندن مثال‌های آموزشی و همچنین کیفیت و کمیت تمرین‌ها در مقایسه با کتاب ترکیه نیازمند توجه بیشتر است. این موضوع دانش‌آموزان را در برقراری ارتباط با این حیطه دانش (سینتیک شیمیایی) با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است. توجه بیشتر به این موضوعات می‌تواند منجر به ارتقا برنامه درسی شیمی در ایران و ارتقا سطح یادگیری فراگیران بشود و در تنظیم برنامه درسی بهتر مؤثر واقع شود.
کلیدواژه ها
مطالعه تطبیقی، مولفه‌های برنامه درسی، سینتیک شیمیایی، آموزش شیمی، برنامه درسی، کتب درسی شیمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر