بررسی اهمیّت آزمایشگاه و آزمایش در آموزش شیمی |
کد مقاله : 1144-CHEMCONF5 |
نویسندگان |
امیررضا صادقی *، وحید امانی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
آزمایشگاه از مکان های کارآمد در آموزش علوم تجربی به ویژه آموزش شیمی به شمار می آید. در آزمایشگاه انجام آزمایش سبب می شود مفاهیم عملی-انتزاعی در کنار تجربه و عمل قرار گیرند که این امر به جای گیری مفاهیم در ذهن دانش آموزان کمک شایانی می کند. با آزمایش کردن علاوه بر یادگیری دیدگاه ملموس تری نسبت به علم شیمی در دانش آموزان ایجاد می شود، درنتیجه با افزایش علاقه آنها زمینه شکوفایی استعدادهایشان به وجود می آید. به طورکلی، شیمی به زندگی انسان ابزارها و روشهایی ارائه میدهد که به بهبود کیفیّت زندگی و حفظ سلامتی انسانها کمک میکند. بنابراین آموزش شیمی یک فرایند حائز اهمیّت می باشد. در این تحقیق به بررسی فواید و کاربرد های مربوط به استفاده از آزمایشگاه و آزمایش کردن در توجیه مفاهیم شیمی می پردازیم، همچنین مواردی که باعث کم رنگ شدن بکارگیری از آزمایشگاه شده است را مورد بررسی قرار می دهیم و راهکارایی برای تحقق بیشتر استفاده از آزمایشگاه در آموزش شیمی بیان می کنیم. |
کلیدواژه ها |
آموزش شیمی، آزمایش، آزمایشگاه، یادگیری، تدریس عملی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |