نقش سواد ریاضی در میزان یادگیری مباحث شیمی
کد مقاله : 1148-CHEMCONF5
نویسندگان
پروانه ذوالفقاری *
مدیر گروه علوم پایه استان خراسان رضوی
چکیده مقاله
این مطالعه به بررسی تأثیر دانش ریاضی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان شیمی پرداخته است. در این مطالعه از طراحی پس از عمل استفاده شد. نمونه ای متشکل از 47 نفر( 26 پسر و 21 دختر) به طور هدفمند از دانش اموزان دوره متوسطه دوم در یکی از نواحی هفتگانه مشهد انتخاب شدند. داده ها از طریق آزمون محاسبات دانش ریاضی در شیمی طراحی شده توسط محقق به دست آمد. شاخص ضریب اطمینان r = 0.76. در پاسخ به سؤالات پژوهش از میانگین نمرات و برای آزمون فرضیه ها از آزمون t استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بین میانگین عملکرد ریاضی با موفقیت‌های بالا و پایین در شیمی تفاوت معناداری وجود دارد. در ادامه تفاوت جنسیتی معنی داری بین میانگین عملکرد دانش آموزان فعال در ریاضی در یادگیری شیمی وجود نداشت. بر اساس یافته‌ها، مشخص شد که دوره‌های مبتنی بر ریاضیات باید توسط معلمان آموزش شیمی گذرانده شود تا بتوانند ارتباط بین ریاضیات و شیمی را درک کنند.
کلیدواژه ها
سواد ریاضی. دانش ریاضی در شیمی، عملکرد تحصیلی دانش آموزان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر