لزوم توجه به مقوله کارآفرینی در آموزش شیمی: از "کلاس درس" تا "دنیای واقعی" |
کد مقاله : 1150-CHEMCONF5 (R1) |
نویسندگان |
سارا ژاله * دبیر آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
مسیر طی شده توسط اکثر نخبگان و فارغالتحصیلان دانشگاهی در کشور ما به این صورت است: پس از اتمام تحصیلات به دنبال شغلی مناسب میگردند، حدود 30 تا 40 سال کار و فعالیت مینمایند. هرسال و یا هرچندسال یک بار ارتقای شغلی گرفته، در نهایت نیز بازنشسته شده و منتظر دریافت حقوق بازنشستگی میمانند. هرچند که با گذر از مسیر فوق نیز بخشی از فارغالتحصیلان به سطحی مناسب از رفاه و آسایش خواهند رسید که میتواند به نوبه خود حائز اهمیت باشد و حتی از برخی جهات، این افراد منشأ خدمات ارزنده ای به کشور نیز خواهند بود، اما به موازات این مسیر، راهی دیگر نیز وجود دارد و آن "ایده راه اندازی یک کسب و کار" میباشد. به عبارت دیگر، گذر از "کارمندی" و ورود به عرصه "کارآفرینی". با توجه به پتانسیل رشته شیمی و گستردگی آن در حوزه های مختلف، لزوم توجه ویژه به مقوله آموزش نحوه ایجاد کسب و کار جدید و تجاریسازی ایدهها بسیار حائز اهمیت می باشد. به عبارتی دیگر، آموزش مهارتهای کافی و مناسب میتواند یک پژوهشگر یا دانشمند شیمی را به یک "شیمیدان کارآفرین" مبدل سازد. |
کلیدواژه ها |
کارآفرینی، شیمی، آموزش، تجاری سازی، خلاقیت، کسب و کار |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |