استفاده از مدلها در تدریس مفاهیم شیمی دوره ابتدایی |
کد مقاله : 1151-CHEMCONF5 |
نویسندگان |
مهشید گلستانه *1، سارا پورقربان2 1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2مرکز آموزش عالی شهید رجایی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران |
چکیده مقاله |
هدف این مقاله بررسی امکان تدریس مفاهیم شیمی دوره ابتدایی با کمک مدلهاست ابتدا سه سطح آموزش و یادگیری جانستون، معرفی شد و مشخص گردید که تنها راه برای درک شیمی، سطح زیر میکروسکوپی است. استفاده از سطوح ماکروسکوپی و زیر میکروسکوپی برای دانش آموزان ابتدایی، قابل درک است ولی سطح سوم که نمادین نامیده میشود باید در دوره متوسطه ارائه گردد. دو مدل ذرات ماده و مدل اتمی معرفی شد. مدل ذرات که در آن یک واکنش بهعنوان ترکیب ساده و ترتیب مجدد ذرات واکنش دهنده در نظر گرفته میشود و هیچ تغییری در هویت واکنشدهندهها ایجاد نمیکند و مدل اتمی که در آن یک واکنش شامل تبدیل یک گونه شیمیایی به گونه دیگر است. مثالهایی از مفاهیم شیمی موجود در کتابهای علوم دوره ابتدایی بر اساس مدل ذرات و مدل اتمی ارائه شده است. اگرچه مدل ذرات سادهتر از مدل اتمی به نظر میرسد، اما میتواند برای تدریس برخی از مفاهیم شیمیایی پیشرفته کمک کند. در پایان برخی راهبردهای مؤثر برای تدریس مؤثر مفاهیم شیمی آورده شده است. |
کلیدواژه ها |
شیمی، آموزش ابتدایی، مدل ذرات ماده، مدل اتمی، راهبردهای تدریس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |