ابزارهای مولد هوش مصنوعی و دانش مفهومی در حل مسئله در شیمی و تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی
کد مقاله : 1155-CHEMCONF5
نویسندگان
مهدی جوکار *1، گوهر دیلمی راد2
1دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی
2دکتری شیمی تجزیه، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی شیراز
چکیده مقاله
هدف این تحقیق مروری، بررسی چالش‌‌های درک مفهومی چت‎‎جی‌پی‌تی در پاسخ به سؤالات شیمی و بررسی استفاده از آن به عنوان یک مدل زبان بزرگ، برای پرورش مهارت‌های تفکر انتقادی در آموزش عالی انجام شده است. چت‎‎جی‌پی‌تی دیدگاه‌های متنوعی را ارائه می‌کند و روش‌های فعلی تفکر آنها را به چالش می‌کشد. همچنین افزایش استفاده از آن برای تقویت مهارت های تفکر انتقادی و تمایل به توصیه آن به دیگران پیشنهاد می‌شود. نتایج، بهبود قابل‌توجهی در اعتماد به نفس دانشجویان برای پرسیدن سؤالات روشنگر، تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات و درک مفاهیم پیچیده را نشان داد. یافته‌ها نشان دادند که چت‎‎جی‌پی‌تی در تمام جنبه‌های درک مفهومی با چالش‌های خاصی در مقوله یادگیری عمیق و ترجمه، مواجه است. از آنجایی که چت‎‎جی‌پی‌تی به عنوان هوش مصنوعی مولد مبتنی بر متن عمل می‌کند، توصیه می‌شود که تبدیل مدل‌های متنی به مدل‌های تصویری یا گرافیکی با استفاده از ابزارها بررسی شود. در نتیجه، برای تقویت درک مفهومی و توانایی‌های تحلیلی آن، به ویژه در بازنمایی و مهارت‌های حل مسئله، به بهبودهایی نیاز است. الگوریتم‌های پیشرفته‌تر و داده‌های آموزشی که طیف وسیع‌تری از مسائل شیمی را در بر می‌گیرد ممکن است برای رفع این محدودیت‌ها ضروری باشد. این یافته‌ها بر نیاز به تحقیق و توسعه مداوم برای اصلاح ابزارهای هوش مصنوعی مانند چت‎‎جی‌پی‌تی و افزایش قابلیت‌های آن‌ها برای به حداکثر رساندن پتانسیل آن‌ها به عنوان منابع آموزشی کافی در آموزش شیمی تأکید می‌کند. ازطرفی، این مطالعه بینش‌های ارزشمندی را برای استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی مانند چت‎‎جی‌پی‌تی برای تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی در آموزش عالی ارائه می‌کند.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی مولد و آموزش علوم،·مدل های زبان بزرگ، چت ‎‎جی‌پی‌تی، دانش مفهومی، علم شیمی، حل مسئله.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر