ابزارهای مولد هوش مصنوعی و دانش مفهومی در حل مسئله در شیمی و تقویت مهارتهای تفکر انتقادی |
کد مقاله : 1155-CHEMCONF5 |
نویسندگان |
مهدی جوکار *1، گوهر دیلمی راد2 1دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی 2دکتری شیمی تجزیه، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی شیراز |
چکیده مقاله |
هدف این تحقیق مروری، بررسی چالشهای درک مفهومی چتجیپیتی در پاسخ به سؤالات شیمی و بررسی استفاده از آن به عنوان یک مدل زبان بزرگ، برای پرورش مهارتهای تفکر انتقادی در آموزش عالی انجام شده است. چتجیپیتی دیدگاههای متنوعی را ارائه میکند و روشهای فعلی تفکر آنها را به چالش میکشد. همچنین افزایش استفاده از آن برای تقویت مهارت های تفکر انتقادی و تمایل به توصیه آن به دیگران پیشنهاد میشود. نتایج، بهبود قابلتوجهی در اعتماد به نفس دانشجویان برای پرسیدن سؤالات روشنگر، تجزیهوتحلیل اطلاعات و درک مفاهیم پیچیده را نشان داد. یافتهها نشان دادند که چتجیپیتی در تمام جنبههای درک مفهومی با چالشهای خاصی در مقوله یادگیری عمیق و ترجمه، مواجه است. از آنجایی که چتجیپیتی به عنوان هوش مصنوعی مولد مبتنی بر متن عمل میکند، توصیه میشود که تبدیل مدلهای متنی به مدلهای تصویری یا گرافیکی با استفاده از ابزارها بررسی شود. در نتیجه، برای تقویت درک مفهومی و تواناییهای تحلیلی آن، به ویژه در بازنمایی و مهارتهای حل مسئله، به بهبودهایی نیاز است. الگوریتمهای پیشرفتهتر و دادههای آموزشی که طیف وسیعتری از مسائل شیمی را در بر میگیرد ممکن است برای رفع این محدودیتها ضروری باشد. این یافتهها بر نیاز به تحقیق و توسعه مداوم برای اصلاح ابزارهای هوش مصنوعی مانند چتجیپیتی و افزایش قابلیتهای آنها برای به حداکثر رساندن پتانسیل آنها به عنوان منابع آموزشی کافی در آموزش شیمی تأکید میکند. ازطرفی، این مطالعه بینشهای ارزشمندی را برای استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی مانند چتجیپیتی برای تقویت مهارتهای تفکر انتقادی در آموزش عالی ارائه میکند. |
کلیدواژه ها |
هوش مصنوعی مولد و آموزش علوم،·مدل های زبان بزرگ، چت جیپیتی، دانش مفهومی، علم شیمی، حل مسئله. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |