نقش پژوهش‌‌های معلم محور در توسعه دانش پداگوژی محتوا (PCK) معلمان شیمی
کد مقاله : 1156-CHEMCONF5
نویسندگان
رحمت اله خسروی *1، نازنین قاسمی2
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده مقاله
تدریس به عنوان عمل حرفه‌ای معلم امری پیچیده و چندبعدی است. همه معلمان از جمله معلمان شیمی برای تدریس اثربخش به دانش‌های‌ اساسی به ویژه دانش پداگوژی محتوا نیاز دارند. دانش پداگوژی محتوا ملغمه‌ای از دانش محتوایی و دانش پداگوژی است. در چند دهه اخیر، نظریه‌پردازان بسیاری به نظرورزی درباره مفهوم، ماهیت، مؤلفه‌ها و به ویژه منابع توسعه دانش پداگوژی محتوا در معلمان پرداخته‌اند. نتایج مطالعات نشان داده است که معلمان می‌توانند با استفاده از منابع متعدد دانش پداگوژی محتوای خود را توسعه دهند. یکی از مهمترین منابع توسعه دانش پداگوژی محتوا، پژوهش‌های معلم محور است. پژوهش‌های معلم محور برای معلمان فرصتی فراهم می‌سازد تا درباره کیفیت تدریس خود و یادگیری دانش‌آموزان عمیقاً تأمل کنند و به بهسازی دانش پداگوژی محتوای خود بپردازند. بر این اساس، در مقاله حاضر با استفاده از روش جستارنظرورزانه نقش پژوهش‌های معلم محور از قبیل اقدام پژوهی، درس پژوهی و خود پژوهی در توسعه دانش پداگوژی محتوای معلمان شیمی مورد واکاوی قرار گرفته است.
کلیدواژه ها
دانش پداگوژی محتوا، توسعه دانش پداگوژی محتوا، پژوهش‌های معلم محور، معلمان شیمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی