تحلیل محتوای کتاب شیمی پایه دهم براساس هوش‌های چندگانه گاردنر
کد مقاله : 1158-CHEMCONF5
نویسندگان
الهام منوچهری زاده *
گروه علوم پایه ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
در این پژوهش به بررسی و تحلیل محتوای کتاب شیمی پایه‌ی دهم براساس توجه و کاربست هوش-های چندگانه گاردنر پرداخته شده است. . این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و کاربردی است. جامعه آماری آن، کتاب شیمی دهم دوره‌ی متوسطه دوم سال تحصیلی 03-1402 بود. فصول سه‌گانه کتاب شامل: متن ، تصاویر و کلیه‌ی فعالیت‌های یادگیری کتاب مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت. علاوه بر موارد مذکور جلد و صفحات پایانی کتاب نیز بررسی شد. براساس تعریف و ویژگی هر یک از انواع هوش‌های 9گانه، چک لیستی از مصداق‌های آنها تهیه و سپس، کدگذاری محتوای کتاب انجام شد. نتایج به دست آمده نشان داد، که کتاب مذکور به همه مولفه‌ها توجه نکرده است و توزیع نابرابر با اختلاف درصد فراوانی زیادی در فصول و قسمت‌های مختلف کتاب مشاهده شد. هوش زبانی- کلامی در تمامی فصول و بخش‌های کتاب با 1256 مورد و 49.45 درصد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است. در مقابل، هوش موسیقیایی با درصد فراوانی صفر پایین‌ترین فراوانی رادارد. هوش منطقی– ریاضی و هوش فضایی- تصویری به ترتیب هر کدام 29.65 و 13.19 درصد فراوانی و سایر مولفه‌های هوش فراوانی کمتر از 3 درصد را داشتند.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، شیمی دهم، هوش‌های چندگانه گاردنر
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر