تأثیر استفاده از فناوری های نوین آموزشی بر یادگیری شیمی پایه دوازدهم
کد مقاله : 1160-CHEMCONF5
نویسندگان
سامره سیفی *1، شبنم جم پور2، وحید امانی3
1دبیر رسمی آموزش و پرورش
2دبیر آموزش و پرورش
3دانشیار دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش شیمی در پایه دوازدهم می‌تواند تجربه آموزشی دانش‌آموزان را بهبود بخشد و جذابیت بیشتری برای آن‌ها ایجاد کند، مانند شبیه‌سازهای شیمیایی و نرم‌افزارهای تعاملی می‌توانند باعث تعامل بیشتر دانش‌آموزان با محتوای آموزشی شود. از فرصت های دیگر می توان کاربردی بودن را نام برد که می تواند آموزش شیمی را به شیوه‌ای کاربردی‌تر و واقع‌گرایانه‌تر ارائه دهد و ارتباط بیشتری با زندگی روزمره دانش‌آموزان برقرار کند. همچنین استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند به معلمان و دانش‌آموزان امکان دسترسی به منابع آموزشی با تنوع بیشتری را فراهم کند، از جمله ویدئوها، شبیه‌سازهای رایانه‌ای، وب‌سایت‌ها می باشد. لذا، استفاده مؤثر از فناوری‌های نوین در آموزش شیمی در پایه دوازدهم نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، آموزش مداوم معلمان، و ارتقاء زیرساخت‌های فنی است. جامعه آماری این مقاله دانش‌آموزان پایه دوازدهم بودند که در آن دو مدرسه در شهر قدس استان تهران و شهرستان شفت استان گیلان به روش و نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و بررسی میدانی برای چهار کلاس 30 نفری که در سال تحصیلی 1403-1402 در رشته‌ی علوم تجربی در حال تحصیل اند، انجام شد. به منظور بررسی یادگیری دانش آموزان از ابزار ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در این پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که آموزش الکتروشیمی و پیل های سوختی با استفاده از فناوری‌های نوین مانند وبسایت های آموزشی بر یادگیری دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد.
کلیدواژه ها
فناوری های نوین آموزشی، یادگیری شیمی، پایه دوازدهم، الکتروشیمی، پیل سوختی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر