تبیین ضرورت تدریس درس شیمی با جهت گیری الهی
کد مقاله : 1162-CHEMCONF5 (R1)
نویسندگان
هادی کریمی عقدا1، محمد مهدی دهقانی اشکذری *2
1استادیار گروه آموزس علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2استادیار گروه آموزش معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر نوع تدریس معلمان شیمی بر تقویت باورهای دینی و رفتارهای اخلاقی دانش آموزان می باشد. در این پژوهش از روش تحلیلی – توصیفی استفاده شده است؛ بر این اساس ابتدا به بررسی مفاهیم مطرح در پژوهش همچون علم دینی، نسبت علم دینی با سایر علوم و تاثیر متافیزیک و دین بر علوم تجربی پرداختیم. در ادامه ضمن تاکید بر رویکرد آیت الله جوادی آملی نسبت به علم دینی به ارائه پیش فرض‌های فلسفی آن مانند: توجه به مبدا فاعلی علم، ضرورت توجه به مبدأ فاعلی و غائی معلوم، خلقت دیدن عالم طبیعت، آفرینش را نشانه‌هایی از قدرت و صفات خداوند دانستن، برای معلمان پرداختیم و به این مهم اشاره کردیم که معلمان شیمی ضمن پذیرفتن مبانی مذکور می تواند با استفاده از روش پیوند و گریز در تدریس شیمی عمل نماید که بر اساس آن معلم سعی می‌کند برای هر یک از مفاهیم علمی، مصادیق الهی بر اساس آموزه‌های اسلامی ذکر کند تا زمینه رشد و تقویت باورهای دینی و تقویت رفتار اخلاقی را در دانش آموزان فراهم کند.
کلیدواژه ها
علم دینی، آموزش شیمی، روش تدریس، جهت گیری الهی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر