مطالعه تطبیقی کتب درسی شیمی دوره دوم متوسطه کشورهای ایران و عربستان سعودی از منظر توجه به مقوله صنعت
کد مقاله : 1163-CHEMCONF5
نویسندگان
فرشته قشقائی *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف این پژوهش مطالعه تطبیقی کتب درسی شیمی متوسطه دوم کشورهای ایران و عربستان سعودی از نظر میزان توجه به صنایع بوده است. پژوهش از نوع پیمایش تطبیقی- مقایسه‌ای است. کتاب‌های شیمی دوره متوسطه دوم ایران کشور عربستان سعودی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. تحلیل محتوا به روش تمام‌شماری شامل تمام متن، جدول‌ها، تصاویر و تکالیف انجام شد. داده‌های به دست آمده، گردآوری، تفسیر و طبقه‌بندی شد و در نهایت شباهت‌ها و تفاوت‌های کتاب‌های درسی شیمی متوسطه دوم ایران و عربستان بر اساس توجه به مؤلفه‌های پژوهش به دست آمد. نتایج نشان داد که میزان توجه به صنایع مختلف در کتاب‌های درسی ایران بیشتر از کشور عربستان سعودی بوده است. در مجموع کل کتاب‌های شیمی متوسطه در هر دو کشور به مؤلفه‌های صنایع سطح اول که شامل کشاورزی، ماهیگیری، جنگل‌داری، استخراج معادن و مواد معدنی است، کمترین توجه شده است. در عوض به صنایع سطح دوم نظیر محصولات الکترونیکی و سخت‌افزار کامپیوتر، ساخت ابزار دقیق، برش سنگ‌های قیمتی، تولید فولاد و آهن، پالایش نفت، ساخت وسایل نقلیه موتوری بیشترین توجه شده است. در بین کتاب‌های شیمی ایران، کتاب پایه یازدهم بیشترین توجه به صنایع را داشته و کتاب‌های دهم و دوازدهم تقریباً مشابه هستند. از مجموع سه کتاب عربستان سعودی، کتاب شیمی سال دوم با توجه این‌که سه بخش آموزشی دارد بیشترین تعداد مؤلفه‌های مرتبط با صنعت را داشت. لازم به ذکر است اگر به سه بخش محتوایی این کتاب در نظر گرفته نشود کتاب سال اول این کشور دارای بیشترین توجه به مؤلفه آموزش صنعت است.
کلیدواژه ها
کتاب‌های درسی شیمی، متوسطه دوم، مطالعه تطبیقی، صنعت، کشور ایران، کشور عربستان سعودی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر