تحلیل سطح خوانایی کتاب شیمی 2 بر اساس روش گانینگ فوگ
کد مقاله : 1164-CHEMCONF5
نویسندگان
محمدمهدی بختیاری *1، وحید امانی2
1دانشجوی پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان استان تهران
2دانشیار گروه آموزشی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی تهران
چکیده مقاله
کتاب درسی از مهم ترین و در دسترس ترین رسانه‌های ‌آموزشی می‌باشد که نقش مهمی را در نظام تعلیم و تربیت ایفا می‌کند. بسیاری از پژوهشگران، کتاب درسی را به عنوان یکی از رسانه‌های کارآمد و اثربخش آموزشی محسوب کرده‌اند که می‌تواند زمینه‌ی یادگیری و خودآموزی را برای فراگیران فراهم نماید. یکی از روش‌های پژوهشی که برای بررسی میزان اثربخشی کتاب‌های درسی به کار می‌رود، تحلیل محتوا است. تحلیل محتوا می‌تواند نقاط ضعف و قوت احتمالی کتاب‌های درسی را برای اصلاح و تغییر محتوا، در اختیار مدیران و برنامه ریزان و مؤلفان کتاب‌های درسی قرار دهد. در این پژوهش به بررسی سطح خوانایی کتاب شیمی 2 چاپ هفتم سال 1402 بر اساس شاخص سطح خوانایی گانینگ فوگ پرداخته شده است. بر اساس این روش سه نمونه صد کلمه‌ای از قسمت‌های مختلف کتاب شیمی 2 به صورت تصادفی انتخاب و شاخص خوانایی برای هر سه نمونه محاسبه شد. طبق نتایج بدست آمده از این پژوهش مشخص شد که تعداد کلمات دشوار استفاده شده در نمونه فصل سوم بیشتر از فصل اول و در نمونه فصل اول بیشتر از فصل دوم می‌باشد که نشان می‌دهد محتوای کتاب شیمی پایه یازدهم از ساده به دشوار تنظیم نشده است. همچنین محاسبه میانگین ضریب‌های خوانایی نشان داد کتاب شیمی 2 با ضریب خوانایی 68/10 برای دانش آموزان پایه یازدهم ساده بوده و مناسب دانش آموزان این پایه نمی‌باشد.‌‌‌‌‌‌‌
کلیدواژه ها
شاخص خوانایی گانینگ فوگ، شیمی یازدهم، تحلیل محتوا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر