تحلیل محتوای فصل سوم کتاب شیمی دهم چاپ 1402 بر اساس روش ویلیام رومی |
کد مقاله : 1165-CHEMCONF5 (R1) |
نویسندگان |
محمد طاهری *1، حسن باقری یزدی2، حمید رضا وطن پور3 1آموزش و پرورش شهرستان گرمسار 2گروه آموزش زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹-۱۴۶۶۵ تهران، ایران 3گروه آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان، ۸۸۹-۱۴۶۶۵ تهران ، ایران |
چکیده مقاله |
امروزه رویکرد و هدف آموزش و پرورش تربیت دانش آموزانی فعال، پویا، خلاق و متفکر است که بتوانند از دانش خود استفاده کاربردی بکنند. برای تحقق این هدف باید کتاب های درسی که محور فعالیت های یاددهی - یادگیری هستند مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند تا کتاب هایی پژوهش محور و دانش آموز محور تالیف شود. هدف از این پژوهش حاضر بررسی و تحلیل محتوای فصل سوم شیمی دهم چاپ 1402 با عنوان «آب، آهنگ زندگی» بر اساس روش ویلیام رومی به منظور بهبود و اصلاح کتابهای درسی میباشد. بر اساس این روش برای اینکه یک محتوا به صورت فعال ارائه شده باشد باید ضریب درگیری بین 4/0 تا 5/1 قرار گیرد و نتایج این پژوهش نشان می دهد که ضریب درگیری متن فصل (به غیر از حاشیه و پاورقی) و تصاویر شماره گزاری شده و پرسش های آخر فصل به ترتیب 13/0 و 15/0 و 5/7 میباشد که به صورت غیر فعال ارائه شده اند و ضریب آمار فعالیت های کتاب 44/0 است که به صورت فعال ارائه شده است |
کلیدواژه ها |
آموزش شیمی، روش تحلیل محتوای ویلیام رومی، محتوای غیر فعال، محتوای فعال، شیمی دهم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |