کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش شیمی |
کد مقاله : 1170-CHEMCONF5 (R1) |
نویسندگان |
مهدی شعبانی *1، صدیقه سادات مرجانی2 1دانشگاه فرهنگیان 2آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان مشهد |
چکیده مقاله |
در سالهای اخیر، هوش مصنوعی به عنوان یک منبع ارزشمند برای آموزش و یادگیری، ضرورت پیدا کرده است. همچنین هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای حل مسائل شناخته شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مشکلات و فواید کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری انجام شده است. در قدم اول، برای بهرهگیری از تجربیات ارزشمند معلمان شیمی در این زمینه، پرسشنامهای در مقیاس لیکرت توسط محقق ساخته شد و توسط متخصصین علوم تربیتی روایی آن تایید شد. سپس برای تایید پایایی به صورت تصادفی در پیامرسان شاد برای 10 نفر از معلمان ارسال شد. در نهایت برای 40 نفر از معلمان شیمی که از نظر ما توانایی بالایی در تدریس داشتند فرستاده شد. اطلاعات به دست آمده از پرسشنامهها، نشان داد که بخش قابل توجهی از آنان از دانش اولیه در زمینه هوش مصنوعی بیبهره هستند ولی با توجه به اثرات مثبت آموزش با هوش مصنوعی، کاربرد آن را یک ضرورت دانسته و تمایل به یادگیری این پدیده نوین آموزشی دارند. از نظر ما هوش مصنوعی به عنوان دستیار معلم، میتواند به طور قابل توجهی از فشار کاری آنان بکاهد و باعث بهبود کیفیت آموزش و یادگیری موثر شود. در قدم بعدی، کاربردهای متنوع احتمالی هوش مصنوعی در آموزش شیمی، شناسایی و با کمک متخصصین این حوزه به بررسی ابزارها و بکارگیری آنها در حوزه آموزش شیمی پرداخته شد. انتظار میرود، نتایج این پژوهش، با برگزاری سمینار و کارگاه، در اختیار معلمان شیمی مشهد قرار گرفته و در بروزرسانی روشهای آموزشی، سهم بسزایی داشته باشد. |
کلیدواژه ها |
هوش مصنوعی، آموزش شیمی، یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |