رویکرد پژوهش محوری (IBL) در آموزش شیمی |
کد مقاله : 1182-CHEMCONF5 (R1) |
نویسندگان |
محمداقبال بامری *1، ابوالفضل فرامرزی2، امیرحسین بامری3 1دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان شهیدبهشتی مشهد 2دانشجوی دانشگاه فرهنگیان 3آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
در این مقاله اثربخشی و چالشهای رویکرد پژوهشمحور در آموزش شیمی به روش توصیفی-کتابخانهای مورد بررسی قرارگرفته است. تحقیقات نشان داده است که این رویکرد میتواند به افزایش یادگیری دانشآموزان، توسعه مهارتهای تفکر انتقادی، و افزایش انگیزه آنها برای یادگیری درس شیمی کمک کند. همچنین، نکات مهمی در اجرای این رویکرد مانند تأمین منابع آموزشی، آموزش معلمان، و تغییر تمرکز سیستم آموزشی برای اجرای موفق این رویکرد مطرح شده است. افزون بر این، مراحل اجرای Inquiry-Based Learning (IBL) در کلاس درس شیمی، از جمله تعیین مسئله پژوهشی، بررسی منابع، طراحی و اجرای آزمایشات، تحلیل دادهها، ارائه نتایج، ارزیابی و اصلاح، تشویق به تفکر خلاقانه، تدریس مفاهیم اصلی، تشویق به تعمیق، ارزیابی و بازخورد، و استفاده از فناوری ارائه شده است. ضمنا، نمونهای از طرح درس مبتنی بر تدریس پژوهش محور (IBL) برای درس مفهوم pH اسید و باز در شیمی دوازدهم فصل اول در دو جلسه تدریس ارائه شده است. |
کلیدواژه ها |
: رویکرد پژوهش محور، آموزش شیمی، رویکرد آموزشی، IBL |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |