آموزش علوم تجربی در قالب رویکرد آموزشی STEM: انجام فعالیت تغییرات شیمیاییِ مسئله محور
کد مقاله : 1187-CHEMCONF5
نویسندگان
Elahe Keshavarz *1، حمید رضا وطن پور2
1عضو هیات علمی گروه آموزش شیمی
2عضو هیات علمی گروه علوم تجربی
چکیده مقاله
آموختن علوم تجربی به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند تا روش‌های خود را برای شناخت جهان پیرامون بهبود بخشند. این عمل توانایی آنان را برای درک بهتر پدیده‌ها تقویت می‌کند و به آنان در حل مسائل زندگی یاری می‌دهد. آموزش علوم تجربی باید با ایده‌پردازی و شکوفاییِ خلاقیت یادگیرندگان همراه ‌شود. رویکرد آموزشی STEM یک محیط یادگیری فعال و خلاق است که در آن فراگیران می‌توانند با استفاده از مسائل واقعی زندگی، دانش را کشف کنند و آن را با تجربیات خود مرتبط کنند. با توجه به کمبود مطالعاتی در حوزه آموزش STEM در ایران، مطالعه حاضر با مرور پژوهش‌های انجام شده و استفاده از اسناد مرتبط در 15 سال اخیر، مراحل اجراییِ رویکردِ مسئله محور STEM را در 7 گام معرفی نموده است. این مطالعه کیفی پس از معرفی الگوی اجرایی فرایند STEM، به پیاده‌سازی آن برای موضوع تغییرات شیمیایی در کتاب علوم تجربیِ پایه هشتم از مقطع متوسطه اول پرداخته است.
کلیدواژه ها
رویکرد آموزشی STEM، الگوی اجرایی، تغییرات شیمیایی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر