کاربرد رویکرد تلفیقی ‌و جریانهای ششگانه STSE در رسیدن به اهداف نهایی آموزش شیمی
کد مقاله : 1191-CHEMCONF5 (R1)
نویسندگان
حمید رضا وطن پور *1، حسن باقری یزدی2، فاطمه احمدی3
1گروه آموزشی علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665،تهران، ایران.
2گروه آموزشی زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665،تهران، ایران
3کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.
چکیده مقاله
توسعه همه جانبه جامعه را می توان هدف نهایی همه سیستم های آموزشی دانست. برای گرفتن نتایج بهتر و موثرتر از فرایند آموزش با هر رویکردی و از جمله رویکرد اس تی اس ای بایستی در همه ابعاد برنامه آموزشی، از جمله تصمیم گیری و اسناد بالا دستی، برنامه درسی، محتوای کتب و آموزش های غیر رسمی این رویکرد خود نمایی کند و البته در روشهای تدریس از اهمیت خاصی برخوردار است. ضعف در هر کدام از حلقه های به هم پیوسته نظام آموزشی مسلما از ضریب تاثیر آن خواهد کاست. در این پژوهش کیفی که از نوع تحلیل محتوا می باشد ، بر اساس تجارب آموزشی به تحلیل بخشهایی از کتاب درسی علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی (موضوع شیمی)پرداخته شده است تا نوع جریانهای ششگانه رویکرد اس تی اس ای در این بخشها شناسایی و مورد نقد قرار گیرند. همه جریانهای ششگانه شامل طراحی و کاربرد،تاریخی، استدلال منطقی، ارزش محور، فرهنگی اجتماعی و عدالت محور سازگار با محیط زیست در محتوای بررسی شده وجود دارد و در صورت آگاهی معلمان از ماهیت این رویکرد می توانند در تدریس تلفیقی و مرتبط با زندگی فراگیران به کار گرفته شوند و نتایج مثبتی از آنها در درک عمیقتر و یادگیری ماندگارتر حاصل گردد.
کلیدواژه ها
رویکرد تلفیقی، STSE، آموزش شیمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر