آموزش ایمنی در آزمایشگاه شیمی: ارتقاء ایمنی با استفاده از رویکرد RAMP
کد مقاله : 1192-CHEMCONF5
نویسندگان
مریم شیروانی1، زهرا شمشیری2، مریم بصیری3، مهشید گلستانه *4
1دانشجوی آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی اصفهان
2دانشجو کارشناسی آموزش شیمی دانشگاه شهید رجایی فرهنگیان اصفهان
3دانشجوی آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی
4استادیار گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران،
چکیده مقاله
در این مقاله، به بررسی اهمیت و نحوه ارتقاء ایمنی در آزمایشگاه‌ها با استفاده از رویکرد پیشرفته "تشخیص خطر، ارزیابی ریسک، به حداقل رساندن ریسک و آمادگی برای شرایط اضطراری در آزمایشگاه شیمی" که به‌اختصار RAMP نامیده می‌شود و اصول پداگوژی پرداخته شده است. مباحث مورد بررسی شامل استفاده از تجهیزات حفاظت فردی (PPE)، آمادگی برای شرایط اضطراری و ادغام مفهوم RAMP در برنامه‌های آموزشی مختلف است. همچنین، بحث‌هایی درباره نحوه بهبود کارایی دانشجویان در طراحی آزمایش‌های ایمن با استفاده از این رویکردها و اصول آموزشی مورد بررسی قرار گرفته است.در پژوهش حاضر، اهمیت و ضرورت آموزش ایمنی و مدیریت خطر در آزمایشگاه‌های دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. استفاده از رویکردهایی مانند RAMP و اصول پداگوژی به‌عنوان رویکردهای مؤثر برای بهبود ایمنی در این محیط‌ها مورد تأکید قرار گرفت.این پژوهش نشان داد که آموزش ایمنی آزمایشگاهی باید به‌صورت مداوم در برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها ادغام شود و دانشجویان باید در زمینه تشخیص خطر، ارزیابی ریسک، به حداقل رساندن ریسک و آمادگی برای شرایط اضطراری در آزمایشگاه‌ها آموزش داده شوند.این مقاله به صورت مروری انجام شده است.
کلیدواژه ها
آزمایشگاه شیمی، ایمنی در آزمایشگاه، مدیریت ایمنی در آزمایشگاه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر