بررسی روش تدریس اکتشافی بر بهبود یادگیری درس علوم تجربی |
کد مقاله : 1193-CHEMCONF5 |
نویسندگان |
مجتبی قاسمی1، محمد حبیبی *2، علیرضا طغرایی3 1دانشجو دکتری تخصصی مدیریت منابع انسانی دانشگاه آزاد 2دانشجو کارشناسی آموزش علوم تجربی پردیس شهید باهنر 3دانشجو کارشناسی آموزش علوم تجربی پردیس شهید باهنر اصفهان |
چکیده مقاله |
درس علوم به عنوان یکی از دروس پایه ای در مقطع دبستان اهمیت بسیاری دارد و نیازمند به کارگیری خلاقانه روش های تدریس علوم ابتدایی به منظور یادگیری فعال دانش آموزان می باشد. یکی از ویژگی های بارز انسان کنجکاوی است که ازدوران کودکی تا پایان عمر او را به دانستن وکشف حقایق و پرده برداری از مجهولات سوق می دهد این نیروی درونی تکاپوی انسان را برای کسب علم و گریز از جهل افزون می کند. پژوهش حاضر به روش مروری کتابخانه ای انجام شده است که هدف از آن بررسی روش تدریس اکتشافی بر بهبود یادگیری درس علوم تجربی است. نتایج پژوهش نشان می دهد که یادگیری اکتشافی، فنون کشف، نحوه خلق را به دانش آموزان می آموزد و خلاق و کاوشگر بار می آورد. توانایی های فکری دانش آموزان را پرورش داده و سبب افزایش مهارت های ذهنی می شود. دانش آموز عادت می کند در اثبات و نفی یک موضوع دنبال دلایل و برهان منطقی باشد و معلم عضوی از گروه اکتشاف است. این روش نیاز به وقت بیشتری دارد و باید دانش آموزان کمتری در کلاس باشند و نظارت معلم حتمی است، چون دانش آموزان کند ذهن نسبت به تیزهوش ممکن است در درک روابط بین مفاهیم و تحلیل دچار مشکل شوند. |
کلیدواژه ها |
تدریس اکتشافی، علوم تجربی، یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |