بررسی چالشها و راهکارهای کیفیت بخشی آزمایشگاه علوم |
کد مقاله : 1199-CHEMCONF5 |
نویسندگان |
مجتبی برزین گروسی * دبیر شیمی آموزش و پرورش شهرستان فامنین استان همدان |
چکیده مقاله |
در سالهای اخیر با توجه به اختصاص کتاب آزمایشگاه علوم و از طرفی نهایی شدن درسهای مربوط به دهم و یازدهم چالشهایی بوجود آمده است که باعث مرگ تدریجی زنگ آزمایشگاه و کاهش کیفیت و کاهش مهارتهای عملی و حتی سلب آن از دانش آموزان میگردد، براساس پژوهشهای انجام شده، چهار چالش اصلی وجود دارد که زنگ آزمایشگاه را دچار مرگ تدریجی می کند، اولین چالش ناهماهنگــی زمان تدریس دروس تخصصی با حجم مطالب است که باعث استفاده از زنگ آزمایش برای تدریس این دروس میشود. چالش دوم عدم تسلط و نگرانی دبیر از نکات ایمنی آزمایشگاه است که هیچ جایگزینی هم ندارد، چالش سوم که از سوی دبیران بسیاری اشاره میشود، اما با توجه به اهداف کتاب آزمایشگاه به راحتی قابل حل است، کمبود مواد شیمیایی و لوازم آزمایشگاهی میباشد و چالش چهارم، متناسب نبودن بخشی از آزمایشها با رشته تخصصی دبیر مربوطه است، اگر چه کتاب درسی به انتخاب آزمایشهای عمومی تر برای حل این مشکل اشاره کرده است، در عمل کاری سخت تر به نظر میرسد. در پژوهش حاضر ضمن بررسی این چالشها، راهکارهایی مناسب که به صورت عملی نیز به نتیجه رسیدهاند ارائه شده است . |
کلیدواژه ها |
آزمایشگاه علوم، توسعه مهارت، آموزش و پرورش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |