بررسی اثربخشی نقشه مفهومی بر اصلاح کج فهمی در درک مفاهیم شیمی و رسم ساختار ترکیبات شیمیایی در دانش آموزان دوره متوسطه اول |
کد مقاله : 1200-CHEMCONF5 |
نویسندگان |
حسین وطنی *1، فرزاد استیری2 1دبیر متوسطه دوم 2دانشجوی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
کج فهمی های موجود در یادگیری یکی از رایج ترین معضلات آموزش می باشد. کج فهمی، زمانی رخ می دهد که دانش آموزان مطالبی را برخلاف اصول علمی و آموزش معلم، آموخته و آن را باور دارند. در این پژوهش سعی داریم که با استفاده از آموزش بر پایه نقشه مفهومی _که نوعی نقشه طبقه بندی شده جهت ماندگاری و دسته بندی مواد آموزشی است_ میزان کج فهمی دانش آموزان پایه نهم را در مبحث پیوندهای شیمیایی کتاب علوم تجربی کاهش داده و به حداقل برسانیم. نتایج حاصل از این پژوهش که در سه مدرسه شهرستان سبزوار اجرا شده، حکایت از تاثیر مثبت نقشه مفهومی بر کاهش میزان کج فهمی های دانش آموزان در مبحث پیوندهای شیمیایی دارد. رویکرد آموزشی مورد استفاده در این تحقیق، تدریس بر پایه نقشه مفهومی بود و در دوجلسه برای موضوع پیوندهای شیمیایی برنامه ریزی شده است. به منظور تاثیر نقشه مفهومی بر میزان یادگیری دانش آموزان و کاهش میزان کج فهمی های آنان، سه مدرسه پسرانه از سه سطح متفاوت (استعداد های درخشان، هیات امنایی و عادی) در شهرستان سبزوار انتخاب گردید. نتایج حاصل، بیانگر تاثیر مثبت آموزش بر پایه نقشه مفهومی بر یادگیری مبحث پیوندهای شیمیایی در دانش آموزان می باشد. بعلاوه می توان گفت تاثیر نقشه مفهومی بر کلاس با سطح پایین تر نسبت به کلاسی با سطح بالاتر بیشتر بوده است. |
کلیدواژه ها |
کج فهمی، نقشه مفهومی، پیوند شیمیایی، یادگیری، شیوه تدریس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |